Velkommen | Yoga | Massage | Priser | Om mig | Kontakt | Digt

Yoga på hold

Når du kommer til yoga, vil du først og fremmest arbejde med kroppen; øve smidighed, styrke og balance, gennem forskellige øvelser, stillinger og stræk.
Træne din kropsholdning, og kropsbevidsthed.

Gennem hele undervisningen vil du have dit fokus på åndedrættet, og undervejs træner du specifikke åndedrætsøvelser; øvelser der træner både at bruge og fordybe åndedrættet, ilte og udrense kroppen, massere og løsne spændinger, og måske vigtigst, at finde tilbage til det frie og naturlige åndedræt.

Du kommer til at holde fokus på kroppen og åndedrættet, så hovedet får en pause fra tankerne.
Når hovedet får en pause, opstår ro og nærvær.
Føler du dig til tider stresset, eller oplever at tankerne fylder for meget, kan du have glæde af netop det.

I undervisningen har jeg særlig opmærksomhed på, at arbejde gennem nænsomhed og accept, fremfor kamp og præstation.
At du finder dit eget balancepunkt, hvor kroppen ikke presses for meget, men på den anden side heller ikke gør for lidt, det skal være lige tilpas.
Det er vigtigt at lytte til kroppens signaler, så yogaen bliver et samarbejde, mellem dig og kroppen, som var den din bedste ven.

Du vil komme til at arbejde med feminine og maskuline kvaliteter, styrke og smidighed, aktivitet og passivitet m.m., så du efterhånden kan finde, og hvile i balancepunktet, mellem de forskellige modsætninger.
Der kan være kraftfulde øvelser der giver varmen, og stille øvelser hvor der er tid, til at synke ind i strækket og træne, at kunne være tilstede, i det der strækker.

Generelt vil du komme hele kroppen igennem i en lektion, men iblandt vælger jeg fokus på et bestemt område, det kunne være ben, ryg eller arme.
Fokus kan også være på en yoga eller vejrtræknings teknik.

Undervisningen slutter med en afspænding, hvor kroppen og sindet får mulighed for, at synke ind i en dyb ro, så det arbejde du har lavet, og den energi der er oparbejdet, kan komme dig til gode.

ALLE kan træne yoga, det væsentlige er at lytte til dig selv og lære din grænse at kende.

En lektion varer ca. 1,5 time og undervises på hold eller som individuel træning.

Vil du vide mere om åndedrættets indvirkning på kroppen og sindet, kan jeg anbefale fridykkeren Stig åvall Severinsens bog- Træk vejret-mere energi, mindre stress.

Når du kommer til yoga første gang

-Sørg for at du har noget behageligt tøj på, der ikke strammer, så du kan bevæge dig frit, og tag evt. en ekstra trøje med, som du kan tage af og på, efter behov.

-Medbring et tæppe, som du kan have over dig i afspændingen, og evt. en yogamåtte, hvis du foretrækker at bruge din egen.

-Du skal ikke spise et stort måltid, lige inden undervisningen.

-Start blødt ud. Hellere for lidt, end for meget første gang. Du kan blive overrasket over effekten.